Sang i bækkenbunden

I dag får du et udpluk af øvelser. Skim igennem og erfar om én af øvelserne passer til dig og afprøv den i dag.


Lyd i bækkenbunden

Denne øvelse er fundamental for stemmetræning. Den hjælper dig til at få din vejrtrækning i bund og kan frigøre en masse livsenergi i dit bækkenområde.   

Læg dig på ryggen med knæene bøjede og fodsålerne i gulvet.   

Træk vejret ind, så dybt du kan og svaj en smule i lænden, så du kan få en hånd ind mellem underlag og lænd. Ånd roligt ind og langsomt ud, mens du presser lænden imod underlaget, kniber om endetarmen. 

På udånding sætter du nu forskellig lyd på:

1. Stemt lyd som Z…
2. Dyb nynnetone med lukket mund som M…
3. Dyb tone på vokalen A som i Aha…


Din kraft i Haracenteret

Stil dig med god afstand mellem fødderne, let bøjede knæ og læg en hånd på din mave lidt under navlen. Spænd op i bækkenbund, anus og bugmuskler og giv slip. Frem og tilbage nogle gange i en jævn rytme.

Find så en meget dyb tone, brug din kraft og syng KA (som i Karl) med tydelig accent på K, mens du spænder langsomt op i bækkenbunden og trækker maven ind. Det skal ikke lyde smukt og rent, men nærmere som en ren urkraft.
Hold tonen ”helt til dørs” – dvs. så længe du har luft. Giv slip i muskler og træk luft ind, så du igen er klar til at synge KA.


Stemmeknib - under bruseren

Du kan lave denne øvelse når som helst, du føler dig uforstyrret f.eks. under bruseren.

Stå med vægten på begge fødder. Tag så en dyb indånding, - knib godt om endetarmen og sæt en tone an, som du holder, indtil du ikke har mere luft.

F.eks. AH.. eller OH… Hold spændingen i bækkenbunden, imens du synger din tone.
Prøv forskellige toner - høje og dybe og slut af med din egen Knibe-lyd.



Stemmeknib – i bilen

Denne øvelse skal du kun gøre på trafikalt rolige strækninger.

Sid godt foran rattet og start med at spænde op i bækkenbunden  (dog uden at trykke yderligere på speeder eller kobling!) Slip spændingen efter ca.10 sekunder og gentag et par gange.

Tag nu en god dyb vejrtrækning – spænd op i bækkenbund som før og sæt så samtidig en tone an med lukket mund. Måske du kan ramme samme tone som bilens motorlyd, så I kan synge duet!

Hold tonen og bækkenbunden, så længe du har luft. Prøv også at lade tonen og styrken i bækkenbunden køre op og ned ligesom en rutchebane.

Du vil hurtigt opdage, at du får mere kraft på din stemme, samtidig med at du træner din bækkenbund på en ny og sjov måde.

(Dagens øvelse er lavet i samarbejde med Lisbeth Hultmann, læs mere her)

 

21 knibedage

der vil ændre dit underliv. Få gratis øvelser, tips mm her:

 

 

Tilmeld dig

Bækkenbundens Serenade

Nyn til dagens artikel

Morsebesked

Dagens fluff

Besøg vores e-shop

Props & Pearls arbejder socialøkonomisk. Hjælp os hjælpe andre.

Tag testen

Hvor mange har du fortalt om KNIBNU?
X

Tillykke

Du har nu lavet knib eller mere