Bækkenbunden i en presset situation

Pres oppefra skal modsvares nede fra!

Hvornår har din bækkenbund været under pres i dag eller i går?


Hvis du bliver mere bevidst om de situationer, hvor bækkenbunden er under pres, kan du nemmere få fat i bækkenbunden i tide.

 

Når du fx hopper, griner eller hoster stiger trykket i maven - det såkaldte bugpres. Det øgede bugpres skal gerne helt automatisk få bækkenbundens muskler til at lukker sammen om urinrør, vagina og endetarm.

 

Det vil sige at bækkenbunden vil lukke af i tide, når vi har et godt samarbejde med nerverne til bækkenbunden og tilstrækkelig styrke i musklerne. På den måde undgår vi ikke at kunne holde på urin.

 

Dårlige vaner kan bevirke, at bækkenbunden ikke lukker til. Signalet sendt via nerverne kan måske ikke finde vej eller bækkenbundsmusklerne ikke er stærke nok til at holde igen. De skal nemlig som en vandhane kunne holde igen for trykket.

 

Opleves ufrivillig vandladning ved aktivitet kan det skyldes stressinkontinens.

Stressinkontinens er ’Klage over ufrivillig vandladning i forbindelse med anstrengelse’. Træner du nervernes forbindelse og musklernes styrke har du en god chance for at komme af med dine problemer.

 

Hold fast i knibetræning på www.knibnu.dk.

 

21 knibedage

der vil ændre dit underliv. Få gratis øvelser, tips mm her:

 

 

Tilmeld dig

Find 5 fejl

Gæt dagens fluff

Pudse næse knibet

Puds dagens øvelse

Hvordan gik den 1. uge?

Hvor godt er du kommet igennem uge 1?

Hvor ofte har du trænet?
Hvor godt har du fat i bækkenbunden?
Kan du klare det lange knib
X

Tillykke

Du har nu lavet knib eller mere