Hvorfor gør min menstruation mere ondt

Det er ikke unormalt at menstruationen opleves mere generende for kvinder i 30’erne og 40’erne.

 

Der kan der være flere grunde til at menstruationen opleves anderledes med alderen.  Kroppens hormonbalancer, som bl.a. har betydning for menstruation, ændres naturligt som menopausen nærmer sig. Hormonerne østrogen, gestagen og prostaglandinger har alle betydning for menstruationscyklus, herunder ægløsning, slimhindens tykkelse samt slimhindens afgivelse fra livmoderen.

 

Menstruationssmerter forekommer typisk når livmoderens muskler trækker sig sammen og slimhinden afstødes. Er slimhinden fx svære at afstøde kræver det øget sammentrækning. Livmoderens sammentræning skyldes hormoner, som også bevirke hovedpine, kvalme, opkast og diarre.

 

Kommer ægløsningen forsinket eller for tidligt pga. ændret hormonbalance kan dette bevirke ændringer i blødningsmønstret.

 

Det er dog ikke alene hormoner, som kan forårsage ændret menstruation også visse relaterede gener i eller uden for livmoderen kan give gener.

 

I denne aldersgruppe er der større risiko for at udvikle fibromer. Fibromer er meget almindelige og er muskelfibre som bundter sig sammen i knuder. De opleves typisk fordi de giver forværrede menstruation.

 

Endometriose er ikke så hyppig en gene. Mange lever med endometriose helt uden at opdage det. Endometriose skyldes at væv, som ligner livmoderslimhinde vokser uden for livmoderen. Det kan for nogen kvinder være ret smertefuldt og opleves som menstruationssmerter uden at være det. Typisk opstår sygdommen i 20 -30 års alderen og generne mærkes i 30 -40 års alderen.

 

Der kan være andre sygdomme, som erfares ved ændret menstruation,. En mere alvorlig sygdom er kræft i underlivet. Risikoen for disse sygdomme gør at det er en god ide at gå til lægen hvis din menstruation opleves mærkbar anderledes.

 

Hvad du selv kan gøre ved menstruations smerter

Kost:

Spis en vegetarisk og fiskeolie-indholdig kost under din menstruation.  Undgå fed mad og koffein-indholdige drikke.

 

Motion:

Øg blodcirkulationen i bækkenet; lav bækkenøvelser og strækøvelser, gå ture, cykel eller svømning.

 

Hygge:

Varme omslag vides  at lette på generne. Du kan også forsøge varme drikke uden koffein.

 

Akupunktur:

Akupunktur kan afhjælpe nogle af gener, som kan forekomme ved menstruation. Når du kontakter en akupunktur spør om de har erfaring med brug af akupunktur ved menstruationssmerter.

21 knibedage

der vil ændre dit underliv. Få gratis øvelser, tips mm her:

 

 

Tilmeld dig
X

Tillykke

Du har nu lavet knib eller mere